Din Ögretiminde Yapılan 3 Hata ve Çözüm Önerileri

Din Öğretiminde Eğitimci ve Ebeveynlerin Yaptığı Hatalar

Ebeveyn ya da eğitimci olarak din öğretimi noktasında bir takım hatalar yapıyoruz. Tespit ettiğimiz 3 hatayı ve çözüm önerilerimizi sizlerle paylaştık. Bu seriye ilerleyen süreçte yeni maddeler eklenecektir.

1. Çocuğun Yaşına Uygun Konuşma Dilini Seçememek

Bir çok anne baba özellikle ilk ebeveynlik sürecinde çocuktan gelen sorulara doğru yanıt verememek veya hiç cevap vermemekten bahseder. Bu konuya dair bilgisizlikten değil uygun dili bulamamaktan kaynaklanır ve sonuçları çok ağır olabilir.

Öte yandan eğitimcilerin de özellikle çalışma hayatının ilk yıllarında bu gibi hatalar yapmaları muhtemeldir. Bu noktada hem eğitimciler hem de ebeveynler için Peygamberi eğitim metoduna ve pedagojik formasyona odaklanmak faydalı olacaktır.

2. Örneklik Yerine Yaptırma ve Emretmeyi Tercih Etmek

Özellikle anne-babaların bu yöntemi (!) sıklıkla kullandıklarını hatta neredeyse bildikleri tek yöntemin bu olduğunu söyleyebiliriz. Kendi büyüklerinden öğrenegeldikleri ve bir tebliğ yöntemi zannettikleri bu yol günümüz çocuğunu dini konular ve özellikle ibadetler noktasında çekmek yerine itmektedir. Elbette direktif, hatırlatma ve ihtarlar gereklidir. Bunu Peygamberi metodda da görmek mümkün. Fakat çocuk için bunun yolu sevdirmek ve ilgi uyandırmaktan geçer.

Din öğretmenlerinin bu noktada yaptığı hata ise bilgi ve uygulamaya ağırlık vererek işin ruhundan ve çocuğun kalbi kabûlünden bîhaber olmaları veya bunu yalnızca ailenin sorumluluğu zannetmeleridir. Oysa ki ögretmen çocuk için kimi zaman anne-babadan daha çekici bir rehberdir.

3. Dini, Cehennem ve Ceza Ekseninde Anlatmak

Cehennem nedir, diye sorduğumuz vakit bir çok çocuk sırat köprüsü de dahil anlatabilecek kadar bilgi sahibidir. Anne babaların yine nesiller boyu devam edegelen dini anlatış yöntemlerinden biri de korkutmaktır. Neticede çocuklar bir çok şeyden korkarlar. Bunların içine Yaratıcı'yı da ekleyerek onları ibadete ve iyi ahlaka teşvik ettiğimizi düşünürüz. Oysa bu, ibadeti sevdirip mükafat alacaklarına dair cümlelerden çok daha yıkıcı ve faydasızdır.

Öğretmenlerin bu yöntemi daha ziyade acitasyon tarzında veya izlettikleri videolarla, bilhassa lise ögrencileri için kullandıklarını görüyoruz. Bu şekilde ölüm vb. konularla ibadete yönelmeleri beklenir.

Günümüzde bu yöntemin yanlışlığı çoğu insan tarafından fark edilmekle beraber hala bu şekilde eğitim veren ebeveyn ve eğitimciler görmek mümkün.

Çocuğun dünyası iyiye, güzele, adile meyyaldir. Fıtrattan gelen güzelliği devam ettirerek ögretim yapmak daha kalıcı olacaktır.